Praktisk info og vilkår
Båtopplag hos Stokken Båt & Motor AS
Her finner du praktisk informasjon om båtopplag hos oss. Et av de spørsmålene vi oftest får, er hvor båten skal plasseres ved levering. For å gjøre det enkelt, har vi markert området på bilde som viser hvor du skal sette båten ved levering til opplag eller verkstedtime.
Du finner også våre gjeldende vilkår for båtopplag på denne siden. Vi anbefaler at du setter deg inn i dem i god tid før levering.
 
            Generell informasjon om opplag hos Stokken Båt & Motor AS
Kunden plikter å sette seg inn i gjeldende oppslagsinformasjon.
- Forsikring: Båt og motor må være forsikret av båteier under opplaget. Stokken Båt & Motor AS tar ikke ansvar for tyveri, brann eller hærverk. Det dekkes kun eventuelle skader som påføres av Stokken Båt & Motor AS.
- Løse gjenstander, tauverk og lignende: Stokken Båt & Motor AS tar ikke ansvar for løse gjenstander i båter som leveres til opplag. Vi går ikke inn i stuverom i båten med mindre annet er avtalt på forhånd. Båteier plikter derfor å fjerne gjenstander som kan bli ødelagt eller forsvinne under opplaget.
- Trekk, havnetrekk og kalesje: Stokken Båt & Motor AS tar av stoltrekk, havnetrekk og konsolltrekk og legger disse i ledige rom i båten. Løse puter bør fjernes før innlevering til opplag, da vi ikke har mulighet til å lagre dette. Kalesjen tas av og lagres innendørs.
- Løs tank: Hvis båten har en løs drivstofftank, skal denne stå i båten. Vi er avhengig av å kunne starte motoren for vinterkonservering og eventuell service.
- Batteriservice: Batteriene topplades om høsten, frakobles og oppbevares i båten under opplaget. De topplades igjen om våren i forbindelse med utsetting. Dersom vi oppdager at et batteri har dårlig effekt eller er defekt, kontakter vi kunden.
- Skader: Eventuelle skader på båt eller motor som oppdages under opptak blir dokumentert med bilder og lagt ved opplagsordren. Båteier kontaktes for å ta stilling til om skadene ønskes utbedret i forbindelse med vinteropplaget. Hvis båteier allerede er kjent med skader som skal utbedres, bør dette opplyses ved bestilling av opplag.
- Drivstoff: Båten må leveres med nok drivstoff til at vi kan kjøre den til og fra opptaksrampen, utføre vinterkonservering og eventuelt service. Vi kjører også en kort testtur på våren ved sjøsetting. Stokken Båt & Motor AS har ikke drivstoffpumpe og kan derfor ikke fylle drivstoff for båteier.
- Innlevering av båt til opplag utenom åpningstid: Vi har nøkkelinnkast i verkstedporten, merket med skilt. Porten er rød og vender mot hovedveien. Alle nøkler må merkes med navn og telefonnummer før de legges i nøkkelinnkastet. Båten skal fortøyes forsvarlig på anvist plasser. Forsvarlig fortøyning og fendring er båteiers ansvar – både i og utenom åpningstid.
- Uavhentede båter: Båter som er sjøsatt til avtalt dato skal hentes innen 2 virkedager. Båter som ikke hentes innen fristen, blir fakturert med kr 100 pr. døgn dersom annet ikke er avtalt. Ved henting kan enkelte båter ligge utenpå hverandre. Gi oss beskjed om du trenger hjelp med å løsne og feste fortøyninger.
- Opplagets innhold er spesifisert i tilsendt tilbud eller ordrebekreftelse.
- Egeninnsats: Det er ikke anledning til å utføre egeninnsats eller arbeid på egen båt under opplaget. Arbeid kan kun fjernes eller legges til etter avtale med oss, og alt arbeid skal utføres av Stokken Båt & Motor AS.
- Pris, tilbud og ordre: Merk at mva. ikke fremkommer på hver enkelt linje i tilbud eller ordre, men summeres nederst. Dette nevnes fordi vi tidvis får spørsmål om prisforskjeller mellom tilbud og faktura, hvor differansen som oftest skyldes mva.
- Fakturering: Når båten er i opplag hos Stokken Båt & Motor AS, faktureres dette normalt i to omganger – høst og vår. Ved bestilt motorservice der deler ikke er inkludert i pristilbudet, kommer dette i tillegg.
- Utsett fra vinteropplag: For å sikre god planlegging og logistikk ber vi om tidlig tilbakemelding på ønsket dato for utsett. Det blir sendt ut forespørsel om ønsket tid for utsett i god tid før sesong. Merk at populære datoer kan bli fullbooket, det er derfor lurt å være tidlig ute.
- Eierskifte: Dersom båten selges i løpet av opplaget, plikter opprinnelig eier å forholde seg til inngått opplagsavtale med Stokken Båt & Motor AS. Opprinnelig eier er ansvarlig for full betaling av opplag og eventuelle tillegg i henhold til avtalen.
- Reklamasjon: Reklamasjoner på arbeid utført i forbindelse med opplag må meldes omgående, eller så snart som mulig, til verksted@stokken.no eller post@stokken.no
