Rosarekebåten 2020, VBOATS FishPro 50 m/Evinrude G2 115 H.O

Rosarekebåten 2020, VBOATS FishPro 50 m/Evinrude G2 115 H.O

Bjørn Tore Kjølholt fra sjørretbloggen Rosareke.no presenterer sin nye båt. På bloggen han skriver han  som følger:

“Målet med dette prosjektet er å se hvor bra en sportsfiskebåt kan bli. Uten kompromisser slå seg løs i en teknologisk hærlighet 🙂 Gjennom jobben med bloggen har dette prosjektet blitt mulig.

Valget falt på et båtmerke som heter VBoats og modellen som heter Fishpro 50. Dette er en aluminiums båt med dobbelsveiset skrog, som er  spesialdesignet til stangfiske. Motoren er en Evinrude E-tec G2 115HO. Båt bestilt i fargen blå camo”

Litt kort om VBoats modellserier som er spesialisert, og særedeles godt egnet for sportsfiske og annen aktivitet på vannet.

FishPro

FishPro-serien er en båtserie spesielt myntet på sportsfiskere, og alle deres behov. Her er det alle meste tatt i betraktning. Rom for lagring av stenger, “livewell” for oppbevaring av fisk, ferdig klargjort for montering av trolling motor, klappstoler, kastedekk foran og bak, for å nevne noe. Les om FishPro-serien her:

Volzhanka

Volzhanka-serien er innstegsmodellene til VBoats. Disse er som resten av modellutvalget, helsveiset i aluminium. Båtene er veldig stabile, kan leveres med kalesje, og byr på mengde av lagringsplass, og smarte løsninger. Selv innstegsmodellene kan leveres med kastedekk. Les om Volzhanka-serien her:

Nye Evinrude E-Tec i3 G2 115 H.O.

Bjørn Tore delte sine erfaringer med Evinrudes nye i3 G2 115 H.O. etter å ha brukt denne en tid. Her er det han hadde å si om denne:

“Har nå noen uker og 40 timer driftstid på den nye motoren. Tenkte det var på tide å dele noen erfaringer. Til dere som har sendt meg meldinger og er nysgjerrige her kommer førsteinntrykket😀 Må innrømme jeg var spent på overgangen fra firetakter til totakter. En del fordommer har falt, det kan nevnes med en gang.

Noen sier disse motorene lukter, det er bare tull! Kanskje eldre modeller men ikke denne. Olje tanken ombord er på 7 liter etter 40 timer har jeg nesten 40% igjen, bruker jo nesten ikke olje i det hele tatt. På min 60hk firetakter brukte jeg 10-12 liter bensin i timen med en fart på 18-20 knop og ca 3500rpm. Dette er en 115hk og forbruket er det samme, det er sinnsykt! Eneste forskjell er en høyere marsjfart 20-24 knop og et lavere turtall knappe 3000 rpm. Kraften denne motoren leverer fra bunn må bare oppleves, her er det ingen firetakter som er i nærheten. Sorry mac dette er ren utklassing!

Gamle totakter ble sure under dorging. Ikke denne, går som ei klokke i timesvis og det med under 700rpm på klokka. Elektronisk gass og gear er en drøm. Helt trinnløs justering av gass gjør troll kontroll unødvendig. Vaiere ble plutselig veldig gammeldags. Den innebygde servostyring må bare prøves, styrer denne store motoren med lillefingeren.

Ingen innkjøring og første service etter 500 timer, 500 timer! Støynivå på linje med en firetakter, lavere forbruk, mye mer power og lengre service intervall. Så svaret på spørsmålene, ja jeg er veldig fornøyd med valget😀 44 knop på wot for de som lurer😀

Systemene ombord

“Mye av arbeidet er rett og slett planleggingen av komponenter som skal ombord. Som sagt så skal denne båten bygges uten kompromiss. Motorguide Xi3 elmotor i front, 2 X 100A lifepo batterier fra Makspower, ladere, invertere og strømstyring fra Victron Energy. Kartplottere, VHF og annet utstyr fra Lowrance. Et annet produkt som bør nevnes er Norske CoastKey. Dette er en trådløs dødmannsknapp med noen helt unike funksjoner.”

MotorGuide Xi3 – Hovedfunksjoner med fjernkontroll:

• Ankerlås – Når du har nådd fram til fiskeplassen, kan du ankre opp med et tastetrykk (Låse på GPS-koordinat) og forbli «oppankret» innen et par meters område, selv i vind og strek strøm.

• Trinnvis justering – Når du er i ankermodus, kan du bruke den trinnvise justeringen for å justere posisjonen 1,5m i hvilken som helst retning.

• Autopilot – Velg en kurs, så vil motoren holde deg på rett kurs når du dorger.

• Registrering og avspilling av kjørerute – Registrer og lagre opptil åtte ruter, hver på inntil seks kilometer.

• Cruisekontroll – Når du er underveis og bruker autopilot eller kjører etter en rute, holder Cruisekontrollen farten konstant.

MotorGuide Xi3 kan også betjenes fra Lowrance og Simrad kombimaskiner via en Pinpoint GPS Gateway (NMEA-2000) Dette gir den ultimate båtkontrollen, og gir tilgang til å betjene funksjoner som;  – Ankre opp, kjøre autopilot, sette hastigheten din, og fiske som en proff.

Spesialbestilling

Det er viktig å merkes seg, at om du også ønsker deg en VBoats FishPro modell, så må du påbelage deg bestillingstid på 2-4 måneder avhengig av sesong. Dette da disse båtene bygges etter den enkelte kundes behov, hvor man har mulighet til å velge mellom forskjellige farge, og materialer som brukes i båten. Båtene skreddersys rett og slett brukerens behov.  Vær tidlig ute, bestill båt for neste sesong allerede nå, og få den levert ferdig til sjøørettfiske starter.