Mercury Verado 600HK V12
Raffinert kraftpakke!
Mercury tok båtverdenen med storm da de lanserte en Mercury utenbordsmotor på 600HK.
Denne er bygget på en 7.4 liters motorblokk med 12 sylindre (V12). Selv om dette høres brutalt ut så sier Mercury at dette er den stilleste utenbordsmotoren de noen gang har produsert.
Ikke bare er motoren sterkere enn alle andre utenbordsmotorer, men den har også tekniske nyvinninger. Den ene er at styringen på motoren skjer ved at undervannshuset svinger, i motsetning til dagens løsninger hvor hele motoren må dreie. Denne funksjonen skal gi motoren mye bedre svingradius, samt at det skal ta mindre plass ved montering av flere motorer. I tillegg finner vi en to-trinns girkasse, koblet til en dobbel kontraroterende propell. Denne fungerer helt automatisk, og vil legge inn lav-gir når man skal skyve båten opp i plan, for så å sjalte over til et høyere gir når man har kommet opp i plan. På denne måten kan man oppnå rå akselerasjon og samtidig hente mest mulig fart ut på topp.
Den doble kontraroterende propellen hjelper også med å gi et mye sterkere grep i vannet, både gjennom svinger, og under akselerasjon. Men vil også oppnå bedre kontroll over båten i grov sjø, da denne også raskere reduserer hastigheten. Slik kan man da enkelt kontrollere akselerasjon og deselerering i høye bølger.


SeaPro 500HK
Mercury benyttet også muligheten til å lansere en SeaPro utgave bygget på samme motorblokken. Denne er redusert til 500HK og bygget for kommersiell bruk.
Merucrys SeaPro serie, er en motorserie utarbeidet for de som bruker motoren mye! Dette er en serie som er myntet på de som bruker båt og motor til yrkesbruk. SeaPro er validert til tre ganger lenger motorlevetid enn fritidsmotorer. Med andre ord perfekt for fiskebåter, arbeidsbåter og politibåter.
Sesong etter sesong gir disse slitesterke SeaPro yrkesmotorene rask og pålitelig start, og forbedret drivstoffeffektivtitet. De er svært enkle å vedlikeholde, og har beskyttelse mot problemer med drivstoffkvaliteten. Kalibrert for å oppnå maksimalt dreiemoment ved lave turtall, gir de mer kraft med mindre belastning av motoren. Med andre ord, du planer raskere og enklere selv med mye last – og hold deg der lenger ved lave hastigheter.

